söndag 11 november 2018

Krimskrams inför julen

Häromdagen var jag på stan då jag behövde köpa ett par saker. Tydligen är butikerna i full gång med att sälja allt möjligt inför julen, så alla halloweenprylar har direkt bytts ut mot julsaker. Det finns tydligen alltid en anledning att shoppa mer.

Jag är inte emot julpynt i sig och det kan behövas lite trevlig julbelysning i den långa vintern vi har, men att folk redan börjar shoppa det och att det dessutom är i så stor skala förvånade mig.

Har inte folk kvar sen tidigare år, eller köper majoriteten helt nytt julpynt varje gång det börjar bli dags? På till exempel Clas Ohlson kändes det som att halva butiken bestod av julpynt. Ett inlägg angående hetskonsumtionen vad det gäller julklappar får komma i ett senare inlägg när julen faktiskt börjar närma sig på riktigt. Någon måtta får det vara.

Hur mycket brukar ni spendera på julpynt ett genomsnittsår?


4 kommentarer:

  1. Räknas stearinljus och batterier? I annat fall noll kronor. Men jag köper säkert ljus och AAA-batterier för någon hundring i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stearinljus är väl mer vintrigt än specifikt juligt och batterier kan ju alltid behövas :)

      Radera
  2. Mycket intressant observation som även jag har gjort. Mina föräldrar hänger fortfarande upp mitt förskolepynt i sin gran medans andra jag känner måste ha två julgranar en för barnens pynt från dagis och en vuxen eftersom vuxengranen måste vara färgmatchad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om barnen har gjort pyntet måste det väl räknas som barnarbete :=)

      Radera