tisdag 27 november 2018

Minimalism/maximalism

Minimalism kanske är ett lite uttjatat uttryck nuförtiden, men motsatsen, maximalism är inget för mig. Massor av skärmar som hela tiden matar oss med onödig information och som hjärnan förmodligen inte mår bra av att ta emot i för stora mängder.

Flera tidningar har senaste tiden skrivit om minimalism och tagit upp exempel på folk som har gjort sig av med typ alla sina prylar för sakens skull och flyttat ut i något hus i skogen. Kul för dem att de trivs där, själv trivs jag bra i stan.

Jag förstår lika lite meningen med att köpa på sig massor av onödiga saker bara för att de råkar vara billiga, som nu senas med black friday. En del aktier har gått ner i pris senaste tiden, jag ser till att köpa på mig lite extra av dessa istället. Nu senast har det blivit Holmen, Elektrolux och Hexagon.

Antal prylar ökar dessutom bara bruset i livet, jag trivs till exempel bra utan att ha en extra pryl på armen som pushar ännu fler notiser än de saker jag redan råkar ha. Jag har gärna saker som gör livet bättre, men skippar gärna alla prylar där nettoeffekten gör att livet blir sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar