söndag 26 augusti 2018

Huawei i Australien

Eftersom Huawei är kinesiska och Kina är känsligt politiskt så får nu Huawei inte bygga telefonnät i Australien. De har sedan tidigare stött på patrull även i USA. Detta kommer förmodligen att gynna Nokia och Ericsson då 5g-nät kommer att generera stora projekt de kommande åren.

Kina investerar mycket i Afrika där de inte måste bry sig om etiska regler som till exempel företag från Europa gör vilket ger kinesiska företag en affärsmässig fördel där, men i Australien och USA blir det alltså motsatt effekt.

Vad gäller telekommarknaden så har jag inte alls bra koll på Afrika, så jag har tänkt läsa på mer om hur det ser ut där. Både vad gäller operatörer och mobiltelefontillverkare. Och Afrika i allmänhet känner jag att jag vill få bättre koll på, dels på de olika länderna och dels på investeringsmöjligheter. Den investeringsmöjlighet jag mest har hört marknadsföras här är Trine.

Har ni några bra boktips om man vill sätta sig in i Afrika? Jag läste nyligen en bok av Hans Rosling och fick därmed bättre koll på Mosambique.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar