söndag 18 mars 2018

Färdig matkasse

Trenden med färdig matkasse verkar växa i Sverige. Det är inte något för mig då jag inte gillar att bli påpackad saker, jag tycker att det intressanta med matlagning är att hitta recept och ändra efter eget behov. Dessutom är det billigare att passa på att handla varor med kort datum eller av annan anledning är tillfälligt nedsatta i pris. Det är lite av samma anledning som jag köper aktier istället för fonder, jag vill helt enkelt välja själv vad jag plockar ihop och dessutom kunna köpa vid dippar.

Ett tips för recept är att vid slötid, som till exempel i lokaltrafiken att söka på recept och skärmdumpa till någon molntjänst, som till exempel dropbox för att alltid ha recept tillgängliga för inspiration när man väl står i mataffären. Samma gäller aktier, eftersom jag har en lista på aktier jag vill äga så passar jag på att öka i dem när priset plötsligt faller, om det inte finns någon anledning att tro att de på sikt kommer att börja gå sämre.

2 kommentarer:

  1. Skön liknelse i jämförelse mellan aktier/fonder & matkassar vs egna recept. Mitt intresse är inte jättestort för värdepappershandel, medan mitt intresse för mat är enorm och gillar att laga mat. Jag är beredd att ge upp avkastning för att lägga ned tid på det jag tycker om. Dessutom är risken högre med en enskild aktie, givetvis finns det högre uppsida, men samtidigt en nedsida. Tänker bara på alla som kört all in på HM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för att få en säker avkastning är det viktigaste att ha bra riskspridning och investera kontinuerligt för att sprida ut risken över tid och branscher. Indexfonder ger ju bra riskspridning och är billiga, men jag gillar att välja aktier, och eftersom jag har många olika aktier så bör de tillsammans resultera i något nära index. Haha, jag är glad att min post i H&M inte är alltför stor, men jag säljer inte av då jag gillar deras kläder och tror att det ändå fortfarande finns en chans för dem på sikt.

      Radera