fredag 16 mars 2018

Vad är minimalism?

Minimalism kan precis som det mesta definieras olika. Det kan diskuteras om man verkligen är minimalistisk om man bor i en lägenhet som kostar nästan tre miljoner och har ett stor lån, men man måste ju bo.

Mitt mål är att bara ha saker som jag använder ofta och verkligen gillar. Och med så få saker som möjligt tävlar jag inte om att ha minst antal, men att i alla fall se till att inte ha några onödiga prylar som jag bara använder enstaka gånger.

Jag känner mig också friare när jag har färre saker då det är enkelt att flytta om jag skulle vilja. Jag gillar inredning och möbler och tycker att ett mysigt hem är viktigt, men ju färre möbler desto bättre.

Angående möbler så köper jag hellre fina möbler i andrahand än har saker från IKEA, då det är lite tråkigt med IKEA-möbler som man ser överallt. Dessutom föredrar äldre stil på möbler och är för att återanvända istället för att slänga. Jag har någon enstaka IKEA-möbel, då det är svårt att undvika.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen IKEA som koncept, de kan ge inspirationstips till inredning och deras varuhus är trevliga. Dessutom är det bra att man kan få tag på svensk mat om man bor utomlands. Knäckebröd, sill, gravad lax med mer.

2 kommentarer:

  1. Amen to allt i detta inlägg fokus stycke 2+4. Du låter som en själsfrände till Fumio Sasaki ("Hejdå saker"). Läs den och få bekräftat att du har rätt.

    SvaraRadera