torsdag 22 mars 2018

Personlig integritet

De senaste dagarna har Facebooks aktie gått ner mycket på grund av förtroendekrisen med läckta användaruppgifter. Jag tycker att det är bra att detta uppmärksammas och att folk kanske tänker efter lite mer om hur övervaktade de är online. Det är säkert ett bra köptillfälle nu, då folk brukar glömma denna typ av händelser ganska snabbt.

Personligen vill jag inte investera i aktier som Facebook eller Google då jag tycker att dessa företag är oetiska då hela deras affärsmodell bygger på värdet av övervakning av användarna, mestadels för marknadsföring via annonser men de har väldigt mycket data om sina användare.

Själv har jag inte använt google som sökmotor på flera år, då jag föredrar sökmotorer som bryr sig om användarnas integritet och inte lagrar sökdata, två exempel jag kan rekommendera är: https://www.startpage.com och https://duckduckgo.com.

Deras sökfunktioner är tyvärr lite sämre än googles, men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna av två huvudanledningar. Dels att jag inte vill ha personligt anpassade sökningar (vad för resultat du får på google bygger ju på vad du brukar söka på), och dels för att jag tycker att den personliga integriteten är principiellt viktig. De som använder google har ju en full logg på allt de har sökt på, allt från vilka sjukdomar de haft till saker som relationer och konsumtionsbeteenden. Jag använder inte heller gmail då gmail håller användarna inloggade och lagrar till exempel vad för videos du kollar på på youtube.

Om någon har missat det så har för övrigt svt plus nyligen uppmärksammat integritetsfrågan fast i dejtingapparna:
Ditt kärleksliv - en handelsvara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar