söndag 25 mars 2018

Strategi på längre sikt

Eftersom jag ännu inte har så mycket investerat på börsen så är mitt sparande per månad relativt högt i förhållande till mitt totala innehav. Därför ser jag inte att jag behöver ha så mycket likvida medel för att kunna köpa dippar, då jag istället köper med avanzas superlånet och ser till att mitt lån är avbetalt inom någon månad.

Med superlånet går det att låna upp till 30 % av värdet på superlånetgodkända värdepapper så ser jag till att inte gå över denna gräns. Om jag hade en miljon på börsen så skulle jag inte vara lika bekväm med att låna 30% av detta om inte börsen gått ner orimligt mycket.

En till sak jag vill lägga i min strategi i takt med att värdet på portföljen växer är att sprida mina investeringar på fler marknader. Jag känner att det är svårare att sätta sig in i aktier på andra marknader än Sverige vilket gör att indexfonder blir bra. Nyligen har jag börjat med lite indexfonder och har dem i en annan portfölj än mina svenska aktier. Jag siktar på att öka i dessa för totalt ca 2.000 kr per månad och ha följande fördelning:

20 %   Spp aktiefond Europa
10 %   Spp aktiefond Japan
40 %   Spp aktiefond USA
30 %   Swedbank robur access Asien

Några synpunkter/tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar