tisdag 17 juli 2018

Att göra karriär

Det pratas mycket om att göra karriär. Många verkar tycka att göra karriär är väldigt viktigt bara för att det ska se bra ut utifrån, och blint följa någon plan som att plugga på handels, sen börja jobba på något stort managementkonsultbolag med totalt meningslösa uppgifter som de inte ens själva tycker är kul. Jobba med att skriva ihop presentationer med punkter som "vi måste bli mer fokuserade och leverera kundanpassade lösningar", "vi jobbar med kvalitet för att skapa värde". Till skillnad från alla andra företag då eller? Detta är inget för mig att jobba med.

Om ni jobbar med något sånt så kan ni få hjälp med era presentationer här: http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html

För mig är det viktiga att göra något man tycker är roligt och vettigt samtidigt som man får en lön som gör att man klarar sina utgifter samtidigt som jag inte har lust att jobba massor av övertid bara för att företaget inte kan planera en rimlig arbetsmängd. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba på ett bettingbolag eller företag som tillverkar vapen då jag vill att mitt jobb ska gå till något som inte försämrar för människor.

Om man inte har byggt upp en buffert i form av sparande är det svårt att ha något att säga till om om arbetsgivaren är skit, det är ju detta som folk kallar för fuck-offkapital eller liknande. Om man inte vill ha massor av saker som kostar mycket så kan man få allt man vill, ett spännande jobb utan att behöva jobba ihjäl sig och samtidigt lära sig saker som man tycker är intressanta och få betalt för det på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar