söndag 15 juli 2018

Sverigesemester

Senaste veckan har jag varit på semester på lite olika platser i Sverige och hälsat på släkt och vänner. Jag brukar sällan ha semester i Sverige men det har verkligen varit rätt år för en Sverigesemester då det fantastiska vädret aldrig tycks ta slut.

Att resa i Sverige kan vara väldigt dyrt då allt här är dyrare än i princip alla andra länder, men då jag mest har hälsat på folk jag känner så har det inte blivit dyrt alls. När man har vant sig vid Stockholmspriser så känns alla andra städers bostäder väldigt billiga. I många städer får man ju ett hus i samma prisklass som en kvadratmeter kostar i Stockholm.

Allt beror på hur man räknar, driftskostnaden är ju klart högre för en villa plus att man måste ha bil och andra kringsaker när man inte kan ta lokaltrafik överallt så jag skulle inte kunna bo så mycket billigare i någon annan stad. Lönerna ligger också högre i Stockholm. Så länge bostadspriserna ligger still så ser jag mer bostadskostnaden som ett kassaflöde och det går att sälja till det pris bostaden är köpt för även om jag tror att priserna kan gå upp lite på sikt, det byggs klart för lite smålägenheter, speciellt i Stockholm innerstad.

Alternativkostnaden att låsa pengarna i en bostad istället för att ha dem på börsen är såklart en faktor, men jag bor hursom på ett ställe där jag trivs. Jag skulle också ha svårt att bo för stort då jag inte vill ha för mycket saker och att ha för lite saker gör huset kalt.

Tidigare har jag aldrig ens tänkt tanken att bo i villa, men det vore trevligt att kunna ha villafester och att inte behöva bry sig om att störa grannarna om man vill spela hög musik på nätter osv. En trädgård skulle inte heller vara fel, men det är så liten del av året som det ens är trädgårdsväder i Sverige, möjligen en glasveranda och bastu skulle vara obligatoriskt om jag hade en villa.

Det finns väldigt många fina platser i Sverige, men jag är inte sugen på att bo på en plats med mindre folk än i Stockholm. Dessutom är det tråkigt att småstäder avfolkas mer och mer eftersom många jobb försvinner. Utelivet blir lidande och i flera städer jag varit i finns inte ens en enda restaurang, eventuellt någon sorglig pizzeria som har inredning som ser ut som att en blind har inrett stället, alltså ett ställe man kan gå till om man är för lat för att laga mat men som inte tillför något mer.

Jag förstår inte att ägarna till dessa snabbmatställen kan vara så ointresserade av att skapa en trevlig miljö där folk kan samlas, det är få andra länder än Sverige där jag sett liknande. Småstäder i Storbritannien och Tysklan har ju till exempel trevliga pubar och i Asien är det så mycket folk att det alltid finns tillräckligt med människor för att kunna driva riktiga restauranger.

Sammanfattningsvis är det trevligt att mina vänner bor utspritt i olika städer så att jag kan hälsa på och njuta av naturen utan att själv bo i någon liten stad. Vem vet, i framtiden kanske jag ändrar mig om jag ens bor kvar i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Det är oftast riktigt trevligt att semestra i Sverige om du frågar mig. Och om man har vänner runtom i landet som man kan hälsa på blir det ännu bättre. Det blir alltid roligare att semestra när man kan hänga med locals och få alla insidetips som finns.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Det gäller på alla platser tycker jag, alltid roligare att hänga i den lokala kulturen än att åka runt och bara se sevärdheter som en åskådare.

      Radera